fredag 22 maj 2009

Baconlindad majskycklingfilé

Det här blev väldigt gott! Jag köpte fina färska majskycklingfiléer med skinn. Baconskivorna la jag ut på skärbrädan och fullt med färska salviablad därpå. Sen är det bara att salta och peppra kycklingen ordentligt, lägga på den härliga bacon-salviabädden och rulla in. Stefan fäste ihop det hela med grillpinnar och körde det indirek på grillen. När det är kyckling är det bra om du har en termometer. Det räcker nämligen med 68 grader för att ha ihjäl allt som vi vill ska vara väldigt dött. Och då är kycklingen fortfarande härligt saftig...

Till körde jag en alldeles grön sallad med sparris, blancherad i 30 sek, vårlök och gurka, urkärnad. Jag mixade en halv kruka basilika och en halv kruka persilja med olivolja och havssalt, lika med dressing klar! Såsen tipsade Anna om, supergod rostad paprika pesto! Ta bara rostad paprika på burk, rostade pinjenötter och parmesan och mixa med olivolja till lagom konsistens. Kanske lite basilika också om du har någon kvar. Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Supernice!

    Vad det gäller kyckling har jag mycket kvar att lära... Tycker sällan att det blir mer än OK, trist helt enkelt.

    När vi har vårt hus ska jag ha kycklingar, gåsar och vaktlar, så då blir det nog "kogehöna" framåt hösten ska du se ;.)

    SvaraRadera
  2. Kogehöna är det godaste, med currysås. Men det kan Stefan inte äta, för det fick han på burk i lumpen. Och den var apperently inte hallon...

    SvaraRadera