onsdag 6 maj 2009

Grön sal

Idag får ni föreställa er bilder, jag hade inte kameran med mig och det var synd. Jag har nämligen varit ute och ridit i solnedgången i bokskogen!! Det var helt sagolikt, hästen fantastisk, alla andras hästar också förresten. Det var så ljuvligt, ljuvligt, det kallar vi för grön sal. Alldeles skir grönska, den allra vackraste färgen av dem alla, eller? Vad tycker ni?

Till kvällsmat var det bråttom, det fick bli lite biff stroganoff med gurka och tomat. Det är aldrig fel. Till lunch idag blev det däremot fel... Jag åt i Kristianstad med kollegor, vi var på utbildning. Vi åt dagens och jag valde laxplanka med räkhollandaise, det låter ju bra eller hur? Men jag glömmer bort ibland att hollandaise och bearnaise ute på restauranger VÄLDIGT SÄLLAN innehåller smör. När jag arbetade som kökschef hade vi givetvis smör, fast faktiskt inte riktigt alltid.... (tänk festivaler och så när det ska vara snabbt och billigt!) Och när jag fick in min planka och tog första tuggan så mindes jag med full kraft, smaken av SÅSBAS som det kallas. Detta är ingen hit ska ni veta! Om ni inte tror på något annat så tro åtminstone på att margariner och konstgjorda fetter är oerhört ohälsosamma. Så börja för guds skull vispa hollandaise (recept kommer snarast) och bearnaise (finns i tidigare inlägg) själva hemma och ta något annat när ni är på krogen. För SÅSBAS är inte att leka med! (Det säljs i 10 liters dunkar och kostar kanske som ett kilo smör eller två, lite skillnad alltså) Jag tycker att våra smörsåser skulle namnskyddas, så att det bara fick innehålla smör och inget annat. Annars får de kalla det nåt annat!! Ett annat exempel är smörkräm, gissa om det innehåller smör????????? Eller smördeg?

5 kommentarer:

  1. Jag såg en superbra bild angående margarin och smör... ska se om jag kan leta upp den... Verkligen talande...

    Jag vet, det är ju helt fantastiskt ute nu!!! Måste vara galet fantastiskt på en hästrygg också! I morse gick jag en lång runda med hunden och slogs av hur vackert det var, spelar roll att det regnar, det ger nästan ännu bättre ljus på något konstigt sätt...

    SvaraRadera
  2. http://sarahlinnealarsson.blogg.se/2009/april/smor-eller-margarin.html#comment

    Här är den!

    SvaraRadera
  3. Mmm nyutslagen bokskog "klår" det mesta!

    Helt ot, men min man tyckte vår idé till du vet vad var alldeles lysande! Så vi kör på det!

    Kräm kräm!

    SvaraRadera
  4. Mycket cool bild Ellinor! Ska bloggas på!

    Vi kör så Åsa, rätt vad det är ska du se att du får pengar också....

    Kram på er båda!!

    SvaraRadera
  5. Om det inte vore för "hälso-aspekten" så skulle jag förespråka såsbas i allt! :) nej då, skämt och sido, men såsbasen gjorde saker som "bea" så enkelt. Sorry, men så är fallet. "Fusk-bea" blir tyvärr allt vanligare, nästan för vanligt.

    SvaraRadera