tisdag 5 maj 2009

Fläsklägg i repris


Idag grillade jag fläsklägg igen, eller igentligen för första gången hemma hos mig! Jag köpte alltså rimmad fläsklägg, rå, som jag kokade med lök, vitpeppar och lagerblad i många timmar. Sen fick den svalna i spadet och stå i kylen tills jag hade tid att grilla den. Och det fick jag visst idag!
Upp ur grytan, av med svålen och det mesta fettet. Jag blandade lite favvokryddor och hällde på: salt, paprika, ingefära, timjan, koriander. På grillen (jag fick visst själv grilla idag, kändes himla ovant...) och på med locket. De fick ligga över glöden, direktgrillning alltså. Jag hade lite fett kvar som jag ville ha lite yta på! Svålen tänkte jag först slänga, men sen fick jag för mig att göra fläskesvear eller vad det heter på dansk, i stället. Sagt och gjort, på med ugnen i full speta och in med svålen i bitar. Det blev ganska bra faktist! Såsen gjorde jag med en kruka färsk timjan och lite creme fraiche. Gudagott helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar