måndag 11 maj 2009

Smör eller såsbas, vilket väljer du?


Tusen tack Ellinor för bilden!!!

Här har vi, i verkligt förenklad form, hur smör respektive oljor hanteras. Nu är det margarin som tas upp här, jag hävdar dock att oljan till såsbasen behandlas på liknande sätt. Den behöver förstås inte härdas för att se ut som smör, men förutom just det så är det inte några silkesvantar den behandlas med tyvärr. Jag vet att det står rapsolja på våra kära färdiga såser, vet då bara om att det inte är kallpressad rapsolja som vi gott kan använda lite av till sallad, som avses...

Så vilket väljer du, smör eller såsbas? Att du inte väljer margarin hoppas jag är självklart!!

6 kommentarer:

  1. Alltså... Den där båten och fabriken ser ju inte så naturliga ut... Klart det ger ju arbetstillfällen ;) Men nej, smör går först! Helt klart! Nu vet jag ju dessutom att det inte är så svårt att vispa ihop >redig< sås

    SvaraRadera
  2. Hemma väljer jag SMÖR så ofta som det bara är möjligt, men gäller det stora mängder sås på restaurang så väljer jag såsbas, mest av ren "lathet", eller om jag ska kalla det ett vanligt "restaurang-fusk"...

    SvaraRadera
  3. Hej

    jag undrar om man kan fylla en eller e de okej om man är full eller smör om man dricker det blir man full då , jag söker en smör liknande spritsort , kanske med en skvätt grädde i
    www.getdrunk./ like rich people.com

    SvaraRadera
  4. Hoppsan
    Glömde visst

    www.getdrunk/likeinternetmillioners.com
    or
    www.hatewhiteweeks.com

    SvaraRadera
  5. Oj, den här bilden måste jag få låna till del tre i min introduktion! Var finns originalet?

    SvaraRadera
  6. Ta du den, Suvi! Ellinor hittade den i en annan blogg, har glömt vilken och jag klippte ut den därifrån.

    SvaraRadera