måndag 4 maj 2009

Kokos-ingefära-limemarinerad lax



Jag lägger manken till för att försöka föra in lite mer fisk i min blogg och därmed i mitt liv. Mitt senaste försök är att jag köpte lax och la i marinad för två dagar sen. Jag hade ju lite kokosmjölk över från min Brown Lady, den använde jag som bas. I den rev jag ner massor av färsk ingefära och limeskal. Jag pressade i saften också samt hackade ner två röda chillisar. I denna underbara marinad har laxen alltså fått gotta sig i två hela dygn. När grillen var redo och jag tog bort plasten från laxen slog underbara dofter emot mig och jag kunde knappt vänta de 5 minuterna laxen behöver på grillen!!


Men jag stålsatte mig och grillade lite lime istället (det blir inte någon fantastiskt stor skillnad från att pressa den färsk, men det är lättare att få ut saften och precis på kanten där limen blivit grillad och fått färg så har den också karamelliserat sig lite, det är gott!! Och det är ju fint också) Jag blandade också ihop en kall sås på limeskalet och wasabi i creme fraiche, lite saft också och chillisalt. Jag är så impad på att wasabi och lime passar så himla bra, det funkade super i denna såsen också!!


Men tillbaks till laxen, hur blev det nu då? Jo, den var väldigt god, väldigt god faktiskt, MEN som Tony brukar säga, det hade gått precis lika bra om jag rivit över lite ingefära strax innan vi grillade den. Av kokosen märktes föga och jag måste erkänna att jag hade förväntat mig mer av två dygns marinering. Vad säger ni: är marinering överskattat???

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att marinering är ganska överskattat ja. För mig blir det bättre om man gör som du föreslog, krydda medan man steker och då bevarar man också köttets (eller fiskens) helt naturliga smak som (för det mesta) inte är att förkasta... Sedan blir det perfekt att göra en sås á la marinad. Kokos-lime-ingefära-chili blandningen verkar inte dum som kallsås till laxen som bara fått lite salt när den grillades?

    SvaraRadera
  2. Men det lät ju supergott!!!! måste köpa lax!Mmmm, ibland känns det ju som marinader inte funkar! Men vissa saker blir ju helt otroligt goda av marinad; ta tjälknöl t.ex. Här gör man ju rostbiffen först och lägger köttet varmt i marinad, kan det vara det som är tricket? Eller när man använder sig av papaya, kiwi eller ananas som har ett "mörande" resultat på kött!( ett enzym av nåt slag) Då tycker iallafall jag att smakerna från resten av kryddorna också kommer in. Men annars har jag nog lite dålig erfarenhet av andra marinadtyper. Själv gillar jag tjockt med salt rubbing som ger en härlig stekyta istället!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med er båda!! kokos-lime-ingefära-chilisås kall måste ju bli super.

    Sen läste jag om en kyckling som grillade först och sen la i en flädermarinad i min senast gourmet-tidning, det lät himla gott och nyskapande tyckte jag. Men du har ju helt rätt Marie, det finns inget nytt under solen, tjälknöl måste vara bland det äldsta som finns i recept väg!!! Men allt här ovan måste testas och det snart!

    SvaraRadera