torsdag 21 maj 2009

Sås på sparrisfnas!


Idag var det bråttom som ögat igen, men jag hann i alla fall laga mat! Skönt, för jag saknar det väldigt om jag inte får hålla på! Vi hade inte hunnit skörda sparris på några dagar så de var lite väl långa en del. När jag gjorde vid dem, alltså bröt av den bit som inte ville vara med, så blev det ganska mycket "sparrisfnas". Jag vill inte slänga goa goa sparrisen så jag hackade det i stället. Lite gul lök hackade jag också och fräste i lite smör, i med sparrisfnaset. Efter en stund hällde jag på lite vitt vin och lät det koka in lite. Därefter hade jag i creme fraiche. Det fick koka en stund till, sen mixade jag järnet med stavmixern. (OBS! Varning för stänk!) Jag silade såsen genom en finmaskig sil, vad du än har hemma så går det alldeles utmärkt, annars är ju en chinoise the weapon of choice för vilken kock som helst. Om nån läser detta som har tänkt ge mig något i morsdagspresent så är det ett hett tips!!! (Eller biljetter till Cookies & Beans, eller bara pengar funkar också!!! :))
Tillbaks till maten: Den silade såsen smakade jag bara upp med salt, det blev urgott. Idag serverades det till stekt oxbiff, broccoli och persilja. Jag vispade faktiskt ur stekpannan med lite rödvin till sky, inte vackert, därför ej med i bild. Men väldigt gott! Jag gillar att ha två såser! Hur många är ditt rekord???

3 kommentarer:

  1. Du måste ju ta och göra en sparrissoppa! Det funkar också med snafs i basen...

    Ja, det där med såser är urgott, vet dock inte vilket mitt rekord är... Det måste nog vara någon gång när jag bodde hemma och det serverades en uppsjö rester. URK. Annars brukar jag inte blanda trots att det är gott

    SvaraRadera
  2. När det var dags att äta så sa jag till stefan att jag vet inte om jag har gjort soppa eller sås, men vi valde att kalla det sås denna gången!! Soppa blir det nästa gång, promise!

    SvaraRadera
  3. Hihi, vi verkar ha lite samma sparrisrutin och samma matlagningsbehov du och jag! :)

    SvaraRadera