måndag 13 april 2009

Sköldpaddssoppa......?




Påskens stora händelse i vårt kvarter var när Otto hittade en livs levande sköldpadda i dammen!! Den är ca 15-20 cm lång, så det är ingen pytteliten inte. Stefan tog raskt reda på att det förmodligen är en rödörad variant som visst kan överleva på våra breddgrader, dock inte föröka sig. Äggen behöver nämligen himla varmt, jag minns inte riktigt, men jag tror det var 35 grader i 70 dygn för att bli nåt! Och det är det ju inte så himla ofta här... Tyvärr!!
Är det någon som har ätit sköldpaddssoppa?? Jag har inte gjort det. Jag har faktiskt inte ätit så många, för oss, annorlunda saker alls. Två gånger har jag varit på restaurangen Tre frackar i Rejkjavik, Island, och där har de både lunnefågel och val, men jag vågade inte. Tänk om Greenpeace står utanför när man kommer ut!!!

5 kommentarer:

  1. Shit va häftigt!!!

    Nej, har inte heller käkat så mycket exotiskt... Men jag vågar säga att jag är nog en av dem i min åldersgrupp som käkat mest "skumma" (dvs traditionella och gamla) rätter, jag menar t ex palt, pölsa, kotunga, inkokt laxhuvud, torsklever etc etc

    SvaraRadera
  2. Det ska du vara stolt över tycker jag! Jag har inte ätit palt, torsklever eller inkokt laxhuvud, annars älskar jag både pölsa och tunga! Marulkskind är oxå gott. Grisfötter har jag dock aldrig ätit heller. Det finns mer att testa alltså!

    SvaraRadera
  3. Hm kinkig som jag är... så nej jag har inte ätit konstigheter... Herre gud jag äter ju inte ens lever! Eller Jansons frestelse för den delen *asg*

    Jag måste ju dock bekänna att jag trodde det var en vild sköldpadda dom hittade i dammen, ända tills Matilda sa att den hade röda prickar! Och att den var så pass stor som den var!

    SvaraRadera
  4. Det är väl ingen som vet var den kommer ifrån. Vilka har de borta på skånes djurpark tänker jag, där kan den väl ha förvillat sig ifrån? Eller har den rymt när någon har "luftat" den.
    Jag tänkte kanske inte att just Åsa skulle vinna någon tävling i att äta konstig mat... Där vinner väl vår andra granne istället!!

    SvaraRadera
  5. i djurparken har dom europeiska kärr sköldpaddor http://skanesdjurpark.se/vara_djur/grodokral/eu_karrskoldpadda.shtml inte rödörade vattensköldpaddor... http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d%C3%B6rad_vattensk%C3%B6ldpadda så jag tror inte den smitit från djurparken! Snarare är det någon som "tröttnat" på den och släppt ut den i vår damm helt enkelt... *trist men sant*

    Hrmpf nu förstår jag inte alls vad du menar med att jag inte skulle vinna någon "äta konstig mat tävling" *haha* Njä lite kräsen är jag nog...

    SvaraRadera