torsdag 16 april 2009

Knippmorötter - så här blir de godast!


Det allra godaste att göra med en underbar knippe morötter är att skala dem, men bara om det verkligen behövs, ansa dem, men spara 3-4 cm av blasten, det är vackert (och gott!). Lägg dem sen i en stekpanna där de får plats och kan ligga platt. Pressa över saften av en citron, häll i en dl vatten och en rejäl klick smör. Salta också ordentligt. Låt brässera först, sen när vätskan är borta så steks de till perfektion en liten stund. Strö över hackad persilja eller dill. Servera omedelbums. Vitlök kan du också pressa över, det är ju aldrig aldrig fel!!




2 kommentarer:

  1. gott gott! Själv älskar jag att skära smala långa strimlor (typ med potatisskalaren) koka upp så att de blir lite lagom al dente och medans de är varma blanda med rejäla mängder persilja och vitlök tillsammans med havssalt och olja, och lite smält smör.
    Samma sak fast annorlunda;)

    ((((jag glömde en vit påse med en pärm och ett sifferindex antingen på bordet uppe vid skåpen eller under kundtjänstplatsen, om någon undrar är det mitt och jag kommer och hämtar det så snart jag hinner!))))

    SvaraRadera
  2. Mmm det låter himla gott det också, och nåt man kan göra året om typ!

    Var det din pärm!? Jag vet precis var den är! Ska hålla koll på den tills du kommer. Kram så länge!

    SvaraRadera