torsdag 30 april 2009

Sidfläsk - årets hit på grillen!!


Kolla: körsbärsträden blommar, maskrosorna likaså och sidfläskets svål är himmelskt knaprig. Kan det bli bättre?
Hoppas ni har haft det bra idag, det har jag verkligen! Det är rena sommarvärmen och fast jag kom hem vid fem-tiden fanns mycket sol kvar att njuta. När sen grannen kommer över och bjuder på nässelsoppa till förrätt, och stannnar för varmrätt, är lyckan gjord. Det finns inget bättre än att mysa till det ordentligt en onsdag!! (Tusen tusen tack för hjälp med nässelplockning inför årets valborgstradition - nässelsufflé - snar i en blogg nära dig!!)
Till varmrätt la Stefan sidfläsk på grillen, ett helt stycke. Jag hade "rubbat" in den med salt, vitpeppar, cayenne, paprika, curry, koriander och timjan. Den grillades indirekt, förutom kanske 2 minuter i början då svålen fick en liten kickstart, i ca en och en halv timme, till en inner temperatur på 90 grader. Det var väldigt gott... Till hade vi såklart en variant på sparris!! Recept kommer i morgon bitti. Kram så länge :)

4 kommentarer:

  1. åhh... nässlor... Det finns nog inget godare (eller nyttigare?) Det har dock inte blivit några nässlor sedan jag flyttade till Hässleholm, har inga bra ställen... Nässlor växer ju överallt men där jag har sett de¨m så är det 50cm från väg eller järnväg, vilket inte är så mysigt.

    Nässelsuffle har jag dock aldrig hört om eller ätit, jag har aldrig käkat suffle alls för den delen. Har tänkt att prova någon gång men alla säger att det är så knepigt. Jag tror inte på dem;)

    Nu på våren lägtar jag verkligen efter hus, tänk att kunna gå ut och grilla så som du, ha ett eget körsbärsträd och en sparrisodling, hihi! Jag längtar itne lika mycket på hösten och vintern när det ska räfsas löv och skottas snö, hihi!

    Sköt om dig finaste Kattis och ha en underbart bra långhelg.

    SvaraRadera
  2. sidfläsk kaller vi for svineribbe. Har egentlig aldri tenkt at jeg kan grille den, men det var jo utrolig smart. Dette skal jeg forsøke! I morgen er det 1 mai, da har vi helligdag,(fridag) det er arbeiderenes dag.

    SvaraRadera
  3. Elli: jag känner på mig att drömhuset är runt hörnet så att säga, det är bara en (väldigt kort) tidsfråga!!!

    Anita: svineribbe låter ju jättegott, det ska jag kalla det också fortsättningsvis!

    SvaraRadera
  4. Åh en flygande sidfläsksbit ;-)

    Vi grillade sidfläsk förra sommaren, men i mindre bitar. Det är såå gott

    SvaraRadera