fredag 10 juli 2009

Saltimbocca, eller hoppa in i munnen!


Idag blev jag sugen på Saltimbocca, eller hoppa in i munnen som det betyder, för att det är så gott antar jag! Jag plockade till mig en härlig kruka salvia och fortsatte mot köttdisken för att hitta kalv av något slag. Jag hittade inget som passade! Det fanns bara kalvhögrev och det var inte riktigt det jag ville ha, jag var ute efter schnitzel eller lövbiff eller filé. Men då fick jag tänka om. Asch, då ändrar vi alltihopa: jag hittade fina, faktiskta ganska marmorerade fjärilskotletter, dem kan jag fylla! Men om vi nu inte har kalv så skippar vi parmaskinkan också, jag tog härlig vitlökssalami istället, nu börjar det likna något! Jag fyllde kotletterna med en massa salviablad (ta verkligen mycket, det behövs!) och salami. Även utanpå la jag salvia underst och mer salami på och fäste med grillspett och grillade på. OBS! Låt dem inte gå för länge, det är lätt att kotlett blir torrt.


Till ville jag oxå ha italienskt, så jag gjorde en risotto-wannabee!! Jag hackade gul lök och fräste i olivolja försiktigt, försiktigt. Kålrabbi tärnade jag smått smått (skulle varit ännu mindre ser jag nu när jag tittar på bilden, då kunde vi kallat det brunoise...) och hade i. Jag skvätte i vitt vin och lite kycklingbuljongtärning och lät koka ihop. Efter några minuter var det klart, då drog jag i en rejäl klick smör och massor av riven västerbotten. Det blev supergott!

1 kommentar:

  1. Toppenbra tips, krämig risotto är något jag verkligen saknar!

    SvaraRadera