fredag 3 juli 2009

Grön curry-kyckling


Eftersom jag köpte en burk grön curry och den ska användas inom en månad från det att man öppnar den så försöker jag nu få in det lite här och var. Men fattar ni hur stor en sån burk är?? Jag menar den behövde ju inte vara större än en läppsyl typ, då hade jag kanske hunnit använda upp allt!!
Men igår kämpade jag på alltså, jag gned in kycklingfilé i grön curry och lindade om med bacon. Jag grillade det hälften direkt, hälften indirekt och det blev super. Lycklig blev jag också, för Ellen sa:"- Mamma, det blir ju gått när du grillar med!" Såsen till gjorde jag som så att jag öppnade en burk cocosmjölk försiktigt, absolut utan att skaka den först. Jag hällde bort all vätska och hade bara det lite tjockare kvar. Det kokade jag upp med grön currypasta och smör. Det saknades något, kockar säger ibland att det fattas något bakom, och det gjorde det. Jag kryddade upp med sellerisalt och lökpulver. Sen fattades inget alls! Kanongott. Till hade jag lite gurkbåtar och vackra ekologiska tomater. Ut nu med er och få sol på hypofysen!!

4 kommentarer:

  1. busted. man borde inte sitta vid datorn, ICKE!!

    Hoppas du har en underbar semester, jag har det alldeles underbart nu, mannen hemma och han stannar till september!

    Grön Curry är inte fel. Cocosmjölk inte heller men nu när det är så varmt ligger mit mat-sinne nere. Slevade just i mig lite Ben&Jerrys. Känns nästan hemskt att erkänna att den var väldigt god. Bättring, imon blir det "himmajord" glass

    Många kramar Ellinor

    SvaraRadera
  2. Gah! Håller de bara en månad? Min har stått i kylen jag vet inte hur länge nu. Jag håller med: hur fanken skall man någonsin ha en ärlig chans att göra åt denna enorma mängd?! Vilken waste egentligen, så mycket sånt man slängt...

    SvaraRadera
  3. Monica: Välkommen in, kul att du hittat hit!

    Mikkan, jag håller med, det är omöjligt. Dessutom tror jag att de håller MYCKET längre igentligen, det är ju så himla starkt. Men lite mindre burkar hade var att föredra, jag ska prata med mina kontakter på Santa Maria.

    Ellinor, min ängel: kul att ni har det bra. Har ni börjat packa än? Ben&Jerrys är god, det är bara att erkänna, jag är impad på allt vad gäller dem faktiskt. Det fanns en hel sån affär mitt på Västerlånggatan i Gamla Stan....

    SvaraRadera