tisdag 14 juli 2009

Ribs - härlig sommarmat!


Att bara grilla lite tunna revben, vi köper dem okryddade för att själva kunna styra över sältan, det är sommarlyx. Det viktiga är att grilla dem riktigt möra så köttet ramlar av benen i princip. Som vanligt så gäller ju längre tid på så låg värme som möjligt för bästa resultat. Krydda med precis vad du vill! Vi gillar faktiskt grillkrydda och ja, jag vet att där är E621 i, så det blev det idag. Att köpa Santa Marias är grym skillnad mot det billaga skräp som affärerna använder när de kryddar! (Det är nästan dubbelt så mycket salt i de billiga). Men annars är ett bra tips att bara ta lite av alla kryddor du har, det blir garanterat gott!!
Till hade jag tzatziki, himmel vad det är gott! Det är ju naturligtvis inget nytt, men jag tänker ändå säga hur jag gör: Riv en gurka och krydda med mycket chiliörtsalt, låt rinna av i ett durkslag. Blanda under tiden grekisk yoghurt med pressad vitlök, mynta (lite torkad) och ganska mycket olivolja, vänta med saltet till du har blandat i den urpressade gurkan. Det är så fantastiskt gott! Själv var jag på Cypern när jag var ca 12 år, det var första gången jag träffade på tzatziki. Hur länge sen var det du gjorde det??

1 kommentar:

  1. På tok för länge sen! Vi gjorde en gång detta år, i april: http://njutmaten.blogspot.com/2009/04/gott-men-inte-riktigt-nog.html

    Måste bli skärpning, skall passa på nu när jag har lite färsk mynta hemma. :)

    SvaraRadera