söndag 19 juli 2009

Vitlök på grillen!


Så här är en vanlig dag på grillen för oss: nötkött till oss och korv till Otto, Ellen vill oftast ha lite av varje. Men det viktiga för dagen är alltså vitlöken.

Vitlök är nog det godaste som finns!! Till vitlökssmör givetvis, vitlökscremefraiche, tzatsiki, i köttfärssåsen, i gorgonzolasåsen, i skinkstuvningen till blomkål, i aioli, i vilken dressing som helst, i spenatsoppan eller -stuvningen, vitlöksost (oh hemmagjord är så underbar, det hade jag glömt, kommer snart i en blogg nära dig!), ja ni hör själva. Vitlök passar till allt i princip, kanske inte till stekt ägg dock! Vi har ett par år nu inte riktigt nöjt oss med att ha vitlöken som smaksättare, utan nu använder vi den även som grönsak. Det är så grymt gott att grilla!!!! Det är också löjligt enkelt, säger jag utan att vara den som sköter det på grillen. Men det verkar lätt i alla fall. Allt du behöver tänka på är att lägga på den långt innan allt annat, i alla fall om du grillar skivat typ ryggbiff, entrecôte eller karré. Om du har hela bitar så lägger du på vitlöken samtidigt som det hela köttet, det borde bli perfekt! Sen är det bara att servera med lite smör, mmm... Det är inte bara den färska vitlöken, som den vi har här på bilden, som platsar. Snarare tvärtom faktiskt. Jag tycker att den "gamla" vitlöken är bättre, för den har mer distinkta klyftor som jag lättare får ut, den färska har inte riktigt satt sig och har mycket mer trådigt innuti, tycker jag alltså. Vad tycker du?

1 kommentar:

  1. Håller med, Kattis, gillar klyftorna och hur skalet blir hårt och innehållet soft när man grillar/ugnsbakar!

    SvaraRadera