fredag 13 mars 2009

Heta räkor = fredagsmys!


Himmel vad gott detta är! Det är nog det godaste.... Det var länge sen jag gjorde detta, jag hade nästan glömt hur perfekt denna rätten är. Jag har hittat den en gång i tiden i en liten bok om räkor, jag tror inte jag har lagat nått annat ur den. Men detta är en riktig hit, lova att du testar.

Skala och skär en gul lök i båtar. Skär ner lite röd och grön paprika i lagoma bitar. Fast först ska du så klart se till att räkorna är redo. Har de varit frysta så låt dem rinna av på lite hushållspapper. Lägg en klick smör i en traktörpanna (det går precis lika bra med en stekpanna eller wok eller tjockbottnad gryta, men jag har alltid undrat vad man igentligen ska ha en traktörpanna till och här passar det faktiskt!!) Häll på curry och låt fräsa en stund. Ha sen i löken och låt den gotta sig några minuter, det går snabbt detta. Det är fastfood när det är som bäst! Häll nu på grädde och låt koka ihop ett par minuter till. Nu är vi snart färdiga, så se till att strimla lite sallad att servera härligheten på. Krydda med lite tomatpuré, paprikapulver, riven/pressad vitlök och lite salt. Nu ska bara räkorna och paprikan i och låt dem bara bli varma. Lägg upp på salladen och ha gärna lite dill till. Trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. OCH SÅ MÅSTE MAN HA I LITE VIN?!?! Eller ja, man kan ju dricka lite extra till :P

    SvaraRadera
  2. Låter gott, fast har du något tips på vad man kan ha istället för paprikan?
    Har en väldig nytta av paprika nämligen...den snurrar i systemet en hel dag ;O)

    SvaraRadera
  3. Christel: Det går lika bra med selleri!!!

    Skämt åtsido, du kan ta precis vad du vill, känner för och har hemma. Om sanningen ska vara ärlig så tillför alla grönsaker lite kolhydrater, så det gör ju alls inget om du utesluter utan att ersätta. Om du gillar hetta så är det nog kanon att hacka över lite chilli. Välkommen!

    SvaraRadera