måndag 30 mars 2009

Trilogi - eller välkommen till 90-talet!



När jag var köksmästare för hundra år sedan så var det vanligt med trilogier. Det finns nog på vissa ställen fortfarande och det är ingen dum idé alls! Om man inte kan komma på något annat att ha på menyn, så kan man alltid kolla om man har mycket hemma av något, göra lite varianter på det och voila: Triologi!! Det vanligaste är nog varianter där man gör tre olika desserter av en frukt, typ äppelpaj, äppelsorbet och äppelsallad. Men det kan också vara kött, typ kalventrecôte, wallenbergare och hemmagjord kalvkorv. Idag har jag tagit konceptet till en helt ny nivå. Varsågoda - trilogi på vitlök!!!
Förutom de fantastiska vitlökssticksen så köpte jag också underbar färsk vitlök. Har de det när du handlar så köp, bara köp, det är fantastiskt gott! Här har Stefan grillat dem på indirekt, ingen aning hur länge, tillsammans med entrecôte. (Det fungerar nämligen så hos oss att jag bara lägger fram det som ska grillas och så fixar min ängel det. Vi är väldigt jämställda i övrigt!!) Ta bara bort det torra yttersta skalet och ät resten och njut. För att få i mig så mycket vitlök så möjligt, (så länge folk får röka hur mycket som helst och komma in till min kassa och andas på mig så får jag äta så mycket vitlök jag vill) så har jag gjort ett annorlunda vitlökssmör till. Jag har dels hackat vitlökssticksen fint, dels har jag rostat hela skalade vitlöksklyftor 7-8 st i olja i en tjockbottnad gryta. När de är riktigt bruna och fina så tar jag upp dem och hackar dem lite grovt. Allt hack blandar jag med smör och smakar av med salt och cayenne. Bästa trilogin hittills, eller?? Har ni gjort några egna eller ätit någonstans?

1 kommentar:

  1. Det låter som om vitlökssoppa är något för dig! Vitlök är supernice och säger som du att det knappast kan bli för mycket!
    Triologi har det inte blivit någon här inte... Kanske skulle vara en idé...
    KRAM

    SvaraRadera