onsdag 18 mars 2009

Godaste steken! "Snabbast"

Värsta barracudan fångad på vår utflykt!
Det fick bli en semesterbild till idag, det får ni nog stå ut med ett tag. Så fort maten inte platsar på foto så!
Och så är det med den maten idag. Det är den snabbaste rätten jag gjort, i förberedelse alltså, men den absolut långsammast tillagade. Och hallå vad det blev bra!! Jag hade en fläskstek i kylen som jag tagit upp ur frysen. Jag tänkte den kan vi ha en dag. Och så går dagarna och imorse kände jag att den behöver nog tillagas snart... Så jag tog fram gjutjärnsgrytan, brynte den i smör runt om, kryddade med salt peppar och dragon (den krydda som stod längst fram i kryddskåpet!). Sen satte jag in den i ugnen på 100 grader och åkte till jobbet!!
Jag ringde till Stefan för att meddela att han inte behövde bekymra sig om kvällsmat. Han satt i möte och sen glömde jag det fullständigt! Jag jobbade sent och när jag kom hem så luktade det fantastiskt gott i hela huset. "Vad har du lagat för mat?" frågar jag. Då minns jag! Lite förvirrad kan man lugnt säga. Men han hade ju fattat såklart utan att jag berättat. Han är för klok, det behöver man nog vara när man är gift med mig...
Det blev så fantastiskt gott!! Köttet fullkomligt föll ihop och smälte i munnen. Det hade bildats en sky i grytan som var så enormt god. Jag rekommenderar er verkligen att testa, själv ska jag testa med nåt annan kött också.

4 kommentarer:

  1. Himmel, det var ju ett tag i ugnen det ja.. Hade du locket på?

    SvaraRadera
  2. ....vad hade ni till?Låter som ni alla blev nöjda?
    -att du vågade lämna ugnen!

    kram karo

    SvaraRadera
  3. Ja just det, bra fråga Ellinor! För det glömde jag att skriva, det måste vara lock på! Annars torkar härligheten och vi får inte den underbara skyn!

    Hej Karo, alla blev inte så nöjda, bara de vuxna. Stefan, som inte hade nån aning, han gjorde vitlökscremefraiche och grönsaker. Jag åt bara kött och buljong, nästan som soppa! Alla kockar har spisar och ugnar igång hela nätterna med fonder och långsam-stekning av olika slag, så jag tänkte inte vara sämre! Och det gick ju bra som tur är!

    SvaraRadera
  4. Hade jag åkt hemifrån med ugnen på tro jag min man hade stypt mig! "mr totalkontroll" hade inte fixat detta tilltag!

    SvaraRadera