söndag 23 augusti 2009

Lite fisk i bloggen!


Kolla vilken härlig bukett medörter, tack Marie! Här är rosmarin, oregano, timjan, både krus- och bladpersilja, gräslök och ananssalvia. De finaste bladen/topparna hackade jag. Vi gjorde en grym örthollandaise: 5 äggulor vispades med elvisp som vanligt och i hade jag 5oo gr skirat smör, smaksattes med pressad citron, salt och cayenne. Till sist hade jag i alla de hackade örterna. Det blev riktigt gott...


Resten av örterna stoppade jag i en öring eller vad det nu är. Än av dem som Stefan drog upp i nån put-and-take sjö här någonstans om ni minns och som vi hittills bara fått bort dysmaken på genom hård gravning. Jag saltade jättemycket innan också, och la i skivad citron med. Sen la vi den på grillen och rökte den med hickory-spån riktigt långsamt. Det tog 2 timmar!! Men då var rödingen inte helt tinad när vi började.


Till hade vi en riktigt fruktig sallad av romansallad, gurka, lök, nektarin och granatäpple, mmmm...
Men hur blev då fisken? Jo, nästan bra. Men inte helt hundra. Jag vet inte om vi är extra känsliga mot dysmak, men vi kommer att antigen grava de vi har kvar i frysen eller ge bort dem helt enkelt! De är inte värda besväret. Intresserad någon??
PS Ni som bor nära: kom och plocka havtorn nu, de är snart övermogna. Där är så många att jag och Marie inte kan plocka rent själva!! (Mikkan: jag har plockat till dig nu, håll utkik!)

2 kommentarer:

  1. Varedär en pik eller :-)

    Barnen plockar!!! Jag är inte överförtjust i dem!

    SvaraRadera
  2. Hurra!!!!
    Good for you att du lagar fisk nu för övrigt, grymt! Röding är superhärligt!

    SvaraRadera