lördag 8 augusti 2009

Dessert - eller det första med Havtornen!


Nu börjar "mina" havtornsbuskars bär mogna i en rasande fart! De gröna bären blir nu mer och mer oranga för var dag som går. De är inte helt lätta att plocka, men jag lär mig väl.

Jag tänkte att en panna cotta med vanilj och havtorn kunde passa. Så jag kokade upp grädde med mald vaniljstång. Jag sötade med socker, ta vad du vill, stevia går nog alldeles utmärkt som alternativ! Men lite sötning behövs, bären är sura som jag vet inte vad... Jag la också några gelatinblad i blöt. Detta är så himla lätt, det enda du behöver göra är nu att ställa de formar du vill använda på en bricka som du får in i kylen. Ta fram stavmixern, silen och en kanna att hälla ur. Vräk nu i bären i grädden och mixa med stavmixern tills allt är mosat. Lägg i gelatinbladen, vänta tills de har smält och sila sen hela härligheten. Nu är det bara att hälla lagom mycket i formarna och ställa in i kylen. Jo förresten, en sak till behövs, tålamod att vänta tills det har stelnat. Lycka till!!

3 kommentarer:

  1. Det där ser gott ut! Vart har du köpt havtornbuskarna? Är dom lättskötta?

    SvaraRadera
  2. Hej Cecilia!
    Jag har inte ens köpt dem, kommunen har planterat dem en meter utanför min tomt!! Hur många som helst!!
    Jag tror att de är lättskötta, det enda kruxet är att man måste ha plantor av båda könen, som blåbär ungefär. De behöver egen plats också, anledningen till att de heter havtorn lär vara att ute vid havet var de ensamma utan konkurrenter!

    SvaraRadera
  3. Jo, det är ju det där med tålamodet...

    Kram E

    SvaraRadera