torsdag 5 februari 2009

Köttfärslimpa med sås som i himlen!

Idag blev det köttfärslimpa, baconlindad, med sallad på resten av spetskålen, gurka, paprika och sockerärtor samt sås som i himlen. Jag tänkte först göra baconbiffar, men så orkade jag inte stå och steka, det är smidigare med köttfärslimpa. Dessutom så brukar barnen beställa just köttfärslimpa när farmor ska passa dem. Ja, ni kan väl tänka er hur det lät när mina änglar smakade: "Detta är inte farmors i alla fall!"

Nåja, jag och min skatt tyckte att det blev fantastiskt gott. Jag tog ett paket fläskfärs (ett litet, vad brukar där vara i dom, ungefär 800 gr??) 2 ägg och klunkade i bra med grädde. Kryddade med salt, vitpeppar och ingefära (det är nog det farmor inte gör...) Jag la ut ett rejält lager bacon i en ugnsäker form och kletade på alltsammans. Sen på med resten av baconet ovanpå, kanske mer som en kaka än en limpa, allt för att spara tid (så gör farmor säkert inte heller..) In med alltsammans i ugnen på himla varmt och kör tills baconet är frasigt.

Till spetskålen tog jag resten (ett halvt litet huvud), en avokado, saft av en halv citron, chiliörtsalt och en skvätt olivolja. Himmel vad gott det är! Det funkar med både vitkål (strimla så fint du kan) och isbergssallad.

Så över till såsen, pricken över i. Detta är ett recept av min underbara vän www.kreativakarolina.se
Ta lika delar grädde, creme fraiche och philly creme cheese. Smula i en köttbuljongtärning och pressa i ett par vitlöksklyftor. Koka upp. Klart! Det är originalreceptet. Men denna såsen är räddningen för en sauce velouté (alltså en sås gjord på smör, mjöl och någon buljong)-älskande LCHF-are. Nu gör jag så här istället när jag vill ha ägg- och persiljesås (byt vitlök mot persilja och ägg, köttbuljongen mot fiskbuljong) eller currysås (byt vitlök till curry och köttbuljont till kycklingbuljong). Ja, ni förstår. Mycket användbar och fantastiskt god sås som, givetvis, reder sig själv!!!

1 kommentar:

  1. Hihi! Tänk när Ottos eventuella barn säger samma sak, då är det du som sätter standarden ;)

    Gillade den där kål-historen! Jag har fått för mig att odla en del kål i sommar eftersom jag gillar det, problemet är bara att jag aldrig vet vad jag ska göra med det... Tack för veckans tips!

    Ha en underbar helg
    kram

    SvaraRadera