onsdag 21 januari 2009

Skridsko-mackor! (Ja, mackor!)


Igårkväll var det skridskoåkning för hela slanten, det var friskvård med jobbet. Och det gick verkligen hem, jag menar det kunde ju blivit sjukvård istället!! Vi kunde ju brutit benen allihop. Vi är ju inte 20 längre allesammans, men ingen ramlade! Fantastiskt. Det måste berott på vår sagolika tränare. Vi visste ju att hon var bra, hon har ju vunnit DM och allt. Men när man inte är inne i svängen så har man ju ingen koll, absolut inte jag i alla fall! Men kolla här så får ni se hur himla bra hon är: (och gå sen och köp biljetter till showen som alla åkare i Tyringe sätter upp senare i år!!)



Men hallå, nu har jag hållt på länge utan att komma till maten! Det blev alltså bröd igår. Vilka mackor, himla goda, med kycklingfilé, groddar, ärtskott, gula tomater och: cole slaw. Jag hade glömt hur gott det kan vara. Så här ungefär var denna gjord: lika delar vit- och rödkål. Skär så tunnt du kan och salta. Efter en stund så krama ur den och banka den ordentligt med knytnäven så den blir mör. Låt rinna av. Strimla lite morot också och ha i. Riv sen i lite silverlök, det är liksom pricken över i. Till såsen tar du mest majonäs och blandar i lite creme fraiche och lite grädde. Inte för mycket, då blir det för löst, inte för lite då blir det för "majonäsigt" (Vilka lätta och bra recept jag gör!!)

Sen kommer kryddningen, det allra viktigaste i all matlagning. Salt är ett måste, ta rejält. Peppar, vit ska den vara och mald direkt från kvarnen. Till sist tar du Colemans senapspulver och kryddar till angenäm styrka och smak!!

Till att styrka oss i pausen fanns nöt- och chokladbräck. Till dom tar du två delar mörk choklad och smälter med en del smör. I det blandar du din favo nötblandning, vi fick en nötblandning med cranberries i. Bred sen ut på bakplåtspapper och låt svalna i rumstemperatur. Bryt och njut...

4 kommentarer:

  1. Mys mys!
    Tack så mycket för igår, det var hur kul som helst och ja, vilka mackor sedan!

    Om jag får tag på någon bra kyckling så blir det nog kyckling med cole slaw någon dag! Du ger massa bra tips! När jag inte vet vad jag ska göra för mat så är det ju bara att kika in här! Superkul!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Men titta där är ju jag! :) jaa, det var mycket roligt & alla var mycket (MYCKET) bättre än vad jag hade väntat mig! Vi ses imorgon! Tack än en gång för dom GOOOOODA mackorna! (tack för tipset om isshowen med) haha!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Älskade syster vilken tur att ni klarade er allihop. Jag njuter av att inte behöva bestämma mat utan kan bara komma in här och välja TACK!!!! Du är underbar glöm aldrig det!
    Kram Jessica

    SvaraRadera