tisdag 22 september 2009

Höstgrill


Än är det inte slut på grillvädret, som om vi bryr oss om vädret alltså! Men nu är det ju verkligen fint, det måste verkligen alla tycka väl??!

Vi blev sugna på rökt karré så vi köpte en fin bit. Jag kryddade med Wasabi-Sesam, en underbar krydda från Santa Maria, lökpulver, ingefära och salt. Stefan la hickoryspån i blöt,
tände grillen och sen började en låååång väntan. Vi tyckte att biten var lite och att det nog skulle gå kvickt, men ack vad vi bedrog oss! Tur att vi har en termometer så vi kan kolla innertemperaturen. När vi trodde det var matdags var den bara uppe i 58 grader, och det räcker ju inte för fläskkött. Det vill vi ha upp i minst 75 grader, helst mer. Så det blev till att öppna spjällen i grillen igen för att få mer värme, och sen vänta en lång stund till.... Jag fick tvunget äta lite bönor från skoldagen för att klara mig!

Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Vi blev belönade med den möraste, mjällaste karré du kan tänka dig, som fullkomligt smälte i munnen, mmm.....

1 kommentar:

  1. Det känns som en evighet sedan jag grillade men åhhhh så sugen jag blev när jag såg detta fotot! Mums!

    SvaraRadera