söndag 6 september 2009

Amuse bouche!!


Nu följer ett par dagar här i bloggen ett repotage ifrån en väldigt fin krog: Vendel at Struehof. Jag hade nöjet att frekventera nämnda etablissemang med min älskade make och underbara grannar och jag frågade om jag fick fota och blogga. Och det fick jag till min glädje, och kanske er?
Detta var första lilla munsbiten vi fick: en amuse bouche som det kallas. Det är franska och betyder ungefär roa gommen. Det är en kumminmarinerad gruyereost, en kronärtskockskompott, laxtartar och rostad kavring. Det var sagolikt! Ungefär nu fick vi också in kvällens bröd: ett levain (ljust bröd utan vanlig jäst, istället har man gjort egen på russin), ett manitoba-bröd (manitoba är ett vetemjöl från Kanada med extra mycket gluten i) och ett danskt rågbröd, alla väldigt goda. Smöret var för kvällen syrat med äppelcidervinäger, oerhört gott! (Vi fick be om mer 2 gånger...)

1 kommentar: