onsdag 30 december 2009

Ingen sliten julskinka...


Den stackars, för några dagar sen så efterlängtade, julskinkan är helt ute nu! Det ligger en bit kvar i kylen, vilket gör att jag just nu tror att jag ska minnas att köpa en mindre nästa år...
Nej minsann, ut med den och in med helt andra smaker! Så igår blev det lax och räkor i riktigt kryddig sås med sallad och rödlök till. Jag hade gjort iordning laxen för att jag skulle lägga in den till jul, som med sill alltså. Men jag hann aldrig! Det kanske blir till påsk istället...
300 gr laxfilé i bitar
200 gr räkor
0.5 paprika av varje färg (den uppmärksamma ser att jag inte hade grön, vilket är synd..)
1 gul lök
3 dl grädde
2 msk chillisås
1 msk curry
1 msk paprikapulver
2-3 presssade vitlöksklyftor
salt
smör att steka i
Hacka paprika och lök. Sätt på en panna stor nog för alltihopa, släng i smöret och låt laxen gå i. Stek en liten stund bara, lax blir färdigt snabbt så det här får inte ta lång tid. Så efter bara nån minut har du i lök, paprika och alla kryddor. Vänd runt och ha i grädden och chillisåsen. Låt koka upp. Ta i från plattan, ha i räkorna och servera! Snabbt, lätt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar