fredag 1 januari 2010

Julens silltävling!


Här har vi julens sill-palett! Vi hade en silltävling i år på julafton. Alla som ville bidrog med så många sillsorter man hade lust med. Fin-fint pris hade vi, en "ära-vare-gud-i -höjden, detta-har-jag-gjort-i-slöjden"-trälåda. Om vi börjar kl 12.00 så har vi en:

ingefära-dijonsill (ganska god med gott sting av färsk ingefära)
och om vi nu går medsols yttervar så har vi i tur och ordning efter ägget med räkor:

stekt inlagd strömming (klassiker som alltid är riktigt god)

mat-Tinas pernod-sill (väldigt härlig smak, tyvärr riktigt mjuk konsistens)

Stångerydsgubbens julsill (fräsch citronsill med dill och purjo)

min löksill (blev väldigt god i år, jag vattnade ur sillen mycket längre än vanligt)

Jessicas löksill (mycket god, mer ättiksbett än min)

Jessicas löjromssill (hade lätt vunnit om sillen varit mer urvattnad) I mitten tronar:

Stefans Chillisill (alltid riktigt riktigt god med sin bas av matjes och sås med mycket örter, chillisås och spetsad med sherry)


Sen fattas det två sillar: Wippans chilisill (som jag röstade på!) och Jessicas glasmästarsill (alltid underbart god och fantastiskt vacker). Alla som åt sill fick rösta på en favorit. På delad andra plats kom Wippans chillisill och Stefans chillisill. Men regerande mästare, med en förkrossande seger faktiskt, är Stefans pappa Gösta med Stångerydsgubbens julsill! Men nästa år är det jag som lägger beslag på trälådan!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar