söndag 20 december 2009

Valnötsknäck - ännu godare???

Här har du min absoluta favvo-knäck: Valnötsknäck! Den är seg och nötig precis som den andra, vanliga knäcken. Men det är nästan inte alls samma sak i! Här använder vi smör, farin och honung i stället för grädde, socker och sirap:

225 gr smör
225 gr brun farin
150 gr honung
1/2 dl vispgrädde

Blanda och koka försiktigt till, just det, vårt magiska 130 grader. Vid 122-125 grader häller du i grovt hackade valnötter, 150 gr. Häll upp i en form med bakplåtspapper. Låt svalna, skär i bitar och slå in. Till exempel i smörgåsmellanlägg!

Naturligtvis kan du få smaka denna också! Kom bara fram till mig, måndag eller tisdag, och säg:
"Filipin!"





Vårt ljuvliga pepparkakshus...

4 kommentarer:

  1. Å, grymt recept, ser urgott ut!

    SvaraRadera
  2. Hm, nu är det dagen efter jag såg denna knäck. Det var det sista jag såg för min inre syn när jag somnade, och det första jag tänkte på när jag vaknade. Haha, I'm hooked! Upptäckte just att samtliga ingredienser finns hemma, så let's go! :D

    SvaraRadera
  3. Kul att du också är "knäckig" Mikkan!!

    Åsa, jag kommer hem igen till jul...

    SvaraRadera