söndag 7 november 2010

Back by popular demand!!!

Vi började lite mjukt på vår gåsa-middag med ost som vunnit sm, en riktig höjdare! Bara upplagd på en tallrik, vi högg oss bitar efter hand.

Vi tog lite god parmaskinka också, jag drog över lite dadelbalsamkräm och rostade pinjenötter. Detta sköljde vi ner med en helt fantastisk vodka som heter "Purity Vodka", den kommer nästgårds ifrån, Ellinge Slott utanför Eslöv närmare bestämt. (Den får en egen blogg snart, var så säker!) Så länge kan vi ju säga som så att jag har aldrig någonsin druckit vodka utan att fryna innan!!!!!


Innan gåsen åt vi oxå svartsoppa, det är oerhört viktigt att den äts riktigt varm, annars är det inte gott. Därför har jag ingen bild på den. Jag gör inte svartsoppa själv, jag köper en "korv" i affären. När jag värmer den har jag i sherry, cognac och glögg, då blir den jättegod hahaha! Till svartsoppan drack vi Duvenkroks original starkvinsglögg, direkt ur flaskan i sherryglas, det passade perfekt! Mycket godare än en torr sherry som annars är den vanligaste rekommendationen.
Gåsen kör jag helt traditionellt, jag gnider in den med citron och salt och kör den till 85 grader. Jag körde den oerhört långsamt i år, resultatet blev sagolikt! Jag tar tillvara allt fett och köttsaft som droppar ner och kyler ner så fort som möjligt för att kunna separera dem! Köttsafterna vill jag ju använda till skysåsen! Jag kokar kråset i äppelcider en timme eller så oxå, det ger en bra grund till sås, tillsammans med köttsafterna! Bara att reda med arrowrot så är det klart, kanskeen skvätt sherry i, och/eller cognac hihihi. Kråset finhackar jag sen och steker (läs: friterar...) i gåsflott, saltar och pepprar ordentligt och har i svartsoppan. Det blir himla gott!
Gåsen serverar jag med rödkål, skysåsen, hasselbackspotatis (nästan confittbakad i gåsflott den oxå!), brysselkål (OBS! Al dente!!) och gelé (allra helst sherrygelé om du hittar det, annars rönnbärsgelé!) Det smakar barndom för mig.... Har du några gåsaminnen?? Till denna härliga gås drack vi en Pinot Noir från Chile, Duette Indómita Premium, det passade sagolikt till!

Sist men inte minst var det såklart dags för äppelkaka, men inte skånsk. Nej, jag kör ett recept som vann en äppelkaketävling i ICA-kuriren på nittio-talet nångång. Den är alldeles underbar!!
Mal 200 gr mandel på kvarn (ej mixer!) och blanda med 200 gr rumsvarmt smör. Rör i 2 dl socker och till sist två ägg, helst från Sjunkaröd. Nu är du klar med smeten! Låt den stå framme.
Häll upp två dl vitt vin i en kastrull. Skala 6-7 äpplen, helst Gravensteiner eller Aroma, skär i bitar och lägg i vinet efter hand. Häll på 1-2 dl socker beroende på hur söta äpplena är. Koka en lös kompott av det hela, låt där vara lite bitar kvar, vänta inte tills det är mos!
Lägg upp kompotten i en form och klicka över mandelsmeten. Grädda i 20-25 min i 200 grader. Servera med lättvispad vaniljgrädde och ett dessertvin som heter Nivola från Michele Chiarlo. Ett muskatvin från Italien som fullkomligt nockade mig så gott det var!!!




1 kommentar: