fredag 4 juni 2010

En djävulsk marinad -eller vår nya leksak!


Här använder Stefan vår nya leksak för första gången - en spruta att marinera kött med!! Det var rena rama botoxen, vår fläskytterfilé blev helt rynkfri och jag erbjöds att prova jag med. Vilken skymf, som om jag skulle ha några rynkor......

Men hjälpte det då? Blev det mer smak när marinaden till och med sprutades in? Ja, faktiskt! Nu var detta benfri kotlett, förmodligen det mest fettfria du kan hitta på en gris. Och eftersom fett behövs som smakbärare så tror jag att det blir väldigt mycket bättre om vi hade användt karré. Det ska jag prova nästa gång!

Jag köpte en underbar bit oxfilé på Citygross i söndags. Vi var så mätta på farmors kakor att vi inte ville grilla den på kvällen, så jag la den i en djävulsk marinad istället och lät den ligga till onsdagkvällen då vi grillade den. Det blev ett riktigt halleluja moment ska jag säga, det godaste jag ätit på länge! Så här har ni recept på den bästa marinaden:

1 dl ketchup
4 msk filmjölk (gräddfil, yoghurt)
2 msk kinesisk soya
1 msk ättika 24 %
2 msk honung
1 krm svartpeppar
1 krm cayenne
1 krm curry
1 msk paprikapulver
2 st peperoni, finhackad
2 st vitlöksklyftor, pressad

Blanda allt - kör i mixer om du ska botoxa köttet! Och kom ihåg - ska du marinera så gör det ordentligt, minst en halv vecka i förväg och köp gärna en botoxspruta! Glöm att det hjälper med en timme eller två. Använd alltid något syrligt som bryter ner köttet och mörar det, som ättika eller kiwi tex. Lycka till!!




Här har vi barn som ville ta ett kvällsdopp när sommaren äntligen kommit till Skåne. Självklart ställer jag upp och kör till Waxsjön. Men jag badade då rakt inte! Men kvällssol en halvitmme vid sjön var vidunderligt skönt! Har du badat än?? Kramisar Kattis =)

2 kommentarer:

  1. du din adress försvann med min hårddiskkrasch så jag får fråga här:
    Har du ett recept på äppeltårta+

    SvaraRadera
  2. Har badat hela veckan som gick ute i skärgården!

    Impad av er brutalköttiga pryl!

    SvaraRadera